Pages

Wednesday 13 June 2012

Hadis Nabi yang melarang Pergaulan Bebas



MUKADDIMAH

Masalah pergaulan memang menjadi salah satu topik perbualan di kalangan kita pada hari ini.Samada masing-masing mempunyai pendapat yang tersendiri, pasti ianya akan dibualkan dan mungkin dibincangkan.Lebih-lebih lagi di Malaysia, yang di antara masalah sosial yang berlaku di Malaysia adalah berpunca daripada pergaulan bebas yang tidak terkawal.Manakala kita di Jordan, yang juga rakyat Malaysia mungkin tidak dapat lari juga dari masalah ini.Mungkin di kalangan kita, mempunyai pendapat sendiri tentang pergaulan.Walau apa pun pendapat tersebut,ianya mestilah dikembalikan kepada dasar-dasar islam yang sesuai dengan zaman,masa dan tempat.

Kalau kita kembali kepada sirah nabawiyyah, memang Rasulullah Saw sendiri memandang berat tentang pergaulan di antara lelaki dan perempuan yang boleh menimbulkan fitnah serta persentuhan.Ini dapat kita lihat, sebagaimana hadith daripada Hamzah bin Usaid Al-Ansari yang diriwayatkan daripada bapanya yang mendengar Rasulullah Saw bersabda,apabila melihat kaum wanita bercampur aduk dengan lelaki di tengah jalan :

عن أبي أسيد الأنصاري عن ابيه : أنه سمع رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول وهو خارج من المسجد فاختلط الرجالبحافا مع النساء في الطريق فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم للنساء : استأخرن ؛ فإنه ليس لكن أن تحققن الطريق ؛ عليكن بحافات[1]


Yang bermaksud : Daripada Abi Usaid Al-Ansori daripada ayahnya : Bahawa dia (iaitu ayah Abi Usaid Al-Ansori) telah mendengar Rasulullah Saw bersabda, di mana ketika itu Rasulullah Saw berada di luar masjid, dan berlaku ikhtilat di kalangan lelaki dan perempuan ( di mana Rasulullah Saw melihat ikhtilat tersebut ) : " Kebelakanglah kamu,sesungguhnya kamu tidak boleh berada berada di tengah jalan,kamu mestilah berjalan di tepi jalan."

- Dalam mempraktikan hadith Nabi Saw, para sahabiyyat telah menghampirkan diri mereka ke dinding, hingga ada riwayat mengatakan bahawa kerana terlampau rapat dengan dinding, ada di antara pakaian mereka yang tersangkut dengan dinding bangunan.

Beginilah Rasulullah Saw sebagai seorang pemimpin pada ketika itu,memastikan bahawa rakyatnya sentiasa hidup di dalam keadaan yang jauh dari fitnah dan perkara-perkara yang boleh merosakkan akhlak mujtama'.
Untuk lebih detail sila ke SINI



 Sumber : kasukirara.blogspot.com


4 comments:

  1. ia betul3..... pada zaman sekarang mmg ramai anak2 muda yg mudah terpesong n tanpa segan silu bergaul sesama sendiri... zaman semakin berubah semua org telah maju bergerak ke hadapan.... zaman sekarang budak2 muda celik IT....malahan dari sekolah rendah dah pandai bermain telefon...apa tak nya ibu bapa nk memberi kemudahan pada anak2 agar senang nk cari anak tu d mana ke mana....n buat apa.... tp mbe pengaruh kawan2 anak2 boleh terikut perkara2 yg tak disenangi n salah gunakan kemudahan tersebut.... yg tu yg kita risau sgt sekarang ni...sekarang di mana2 sahaja dari budak sekolah rendah sampai la warga emas semuanya dah ada facebook..... facebook ni ada kebaikan n keburukannya....sesiapa yg bijak menggunakannya tiadalah masalah yg menjelma...jika ada yg salah gunakannya...maka mcm2 masalah boleh timbul..... semuanya pendidikan bermulanya d rumah....nk didik anak2 bukannya mudah mcm kita jaga kambing sekandang....komitmen ibu bapa sgt2 penting dlm pendidikan anak2... tanpa dorongan n pendidikan dari ibu bapa n cuma harapkan dari cikgu semata2....mungkin tak cukup utk anak2 kita.... semailah pendidikan yg cemerlang dgn kasih sayang utk anak2 kita...wassalam...chewah panjang lebar maz komen noooo...lari tajuk abisss....

    ReplyDelete
  2. Terima kasih Maz...atas komen yang diberi

    ReplyDelete
  3. Pergaulan tu perlu tapi perlu juga ada had dan batasannya.. Hati kita sering tertanya2... Apa yang salahnya dengan pergaulan ini?...Dimanakah salahnya pergaulan ini???.. Mengapa salah?? Sememangnya hati sentiasa berperang dengan nafsu. Nafsu sentiasa membenarkan apa yang diharamkan. Mungkin hati kita terasa remeh dengan faktor2 tegahan dalam pergaulan ini namun ia memberi impak maksima pada maruah,hati,diri dan seterusnya rantaian hubungan dengan Allah.

    ReplyDelete